Intro om min praktikplats

Min praktikplats är Lidl som är en tysk livsmedelskedja som grundades 1973 och har sedan dess expanderat till att bli en av de största detaljhandelskedjorna i Europa. De är kända för sitt fokus på att erbjuda prisvärda produkter av hög kvalitet. Lidl har ett antal egna varumärke, såsom "Lidl Deluxe" och "Lidl Huset", som är basvaror till alla Lidl butiker. Dessa varumärken erbjuder kvalitetsprodukt till förmånliga priser. Med butiker i över 30 länder och ett åtagande för hållbarhet har Lidl etablerat sig som en populär destination för kunder som söker bra erbjudande på sina köp. 

Lidl är ett konceptföretag, vilket innebär att detta styrs uppifrån (huvudkontor) där de följer en uppbyggnadsplan som alla butiker följer so gör det lättare för både kunder och personal, alltså kunder kan handla lika lätt i alla butiker och hitta en vara på samma ställe i olika butiker. Samt är det lättare för oss personal för att vi slipper tänka hur uppbyggnaden ska vara. Till exempel Lidl i Lund, Malmö och Stockholm har samma uppbyggnad och koncept.

 Man kan hitta alla olika kampanjer runt omkring i butiken beroende på varan eller avdelning. Till exempel på min avdelning, Non-Food, har vi tre delar kampanj hyllor. En är prissänkt, vilket innebär att varor som är 4 eller mindre stycken rabatteras till 30% och säljs däremot billigare, eftersom det går inte att ställa så få varor på hyllan och riskera att visa hyllorna tomma inför vår kunder. Däremot har vi Måndags- och Torsdags kampanjer som pågår från måndag / torsdag fram till söndag, då vi har olika sortiment beroende på säsong eller leverans som vi får. Dessa kampanjer ställs längst in i butiken nära varor som vi använder dagligen, t.ex. mjölk, för att kunderna ska gå runt hela butiken och handla så mycket som möjligt. 

Lidl-företaget är medveten om att vi börjar använda oss av internet mer och mer dagligen och att internet börjar ta över och underlättar vårt liv, därför började de använda sig av fler marknadsföringssätt mer än reklamblad, skyltar och affischer. De har en egen app, nämligen Lidl-Plus, där endast medlemmar får fler kuponger veckovis, samt spel och gåvor beroende på hur mycket man handlar. De utnyttjar även av sociala medier, tv reklam och e-postmarknadsföring. Lidl har även stora skyltar framför sina butiker där de visar vissa kampanjer som kunderna tycker mest om, vilka dagar de gäller och priser. Det kan öka försäljningen på kampanj dagarna, då kunder förbereder sig för att köpa varan, men kommer ut med fler varor på grund av placeringen. 

Kommentarer

  1. Du har ju börjat bra med din blogg. Nästa steg är att skriva Följande:
    - vilken kampanj du valt och varför
    -var är den placerad och varför (har den mer än en placering)
    -Hur byggdes kampanjen upp och vilket säljstödsmaterial används (skyltar osv)
    - Vad mäter du (alltså siffrorna från fg vecka)
    - Hur lockas kunderna till kampanjen tror du?
    - När tar kampanjen slut?
    Detta är förslag kring sådant som du kan resonera om i din blogg denna veckan) Glöm ej bilder

    SvaraRadera
  2. Denna vecka. Vill jag ha ett inlägg per dag kring hur du planerar din kampanj. Utifrån ovan. Du kan givetvis utveckla med andra tankar.

    Du behöver även göra en SWOT-Analys. Dvs, Vilka Styrkor och svagheter respektive möjligheter och hot ser du med kampanjen eller genomförandet

    SvaraRadera
  3. Ser fortfarande ingen planering och kan inte följa ditt arbete...

    SvaraRadera
  4. Bra. Nu behöver du lägga in din planering för kampanjen enligt ovan info

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Del 1: Planering inför gymnasiearbete

Genomförandet av kampanjen.