Del 1: Planering inför gymnasiearbete

I mitt gymnasiearbete har jag fokuserat först och främst på planeringen då den är basen till hela kampanjen och om jag inte planerar väl så är min kampanj inte lyckad redan då, därför har jag lagt ner mycket tid och tanke på planering. Utifrån fler perspektiv har jag till slut valt en kampanj för att främja trädgårdsarbete och utomhusaktiviteter, det vill säga prioritera trädgårds verktyg och material. 

Min kampanj ska gälla fler trädgårdsvaror som till exempel pensel set och batteridriven skruvmejsel. Jag valde just trädgårdskampanjen eftersom jag antog att fler ska vilja köpa nya eller fler verktyg för att börja möblera om, fixa och helt enkelt snygga till sina trädgård inför sommaren då det börjar bli varmare, solig och fint väder. 

Varorna ska placeras enligt uppbyggnadsplan som huvudkontoret bestämmer över till nästan alla Lidl-butiker, alltså längst in i butiken nära mjölk och ost kylar. Företaget bestämde att både dagligvaror och kampanjvaror ska placeras där för att få kunden att gå en hel runda in i butiken och handla så mycket som möjligt. Det är alltså fastplats för både måndags- och torsdagskampanjer som ligger mitt emot varandra. Mina varor ska vara inom torsdagskampanjen då jag ska börja förbereda och placera dem på borden 2-3 dagar innan kampanjen påbörjar, däremot ska dem ställas in i lagret. De ska inte tas ut förrän torsdag och förrän vi tar bort alla gamla kampanjer och produkter som finns på torsdags borden. Nedan ser ni även hur det egentligen ser ut i butikens kampanj-gång:
Skylt som visar var måndagskampanjer ligger.
 (Det finns även en till torsdag)

Hur kampanjavdelningen ser ut i butiken.
(Mina varor ligger på vänstra sida mittemot kylarna)


Eftersom jag har ingen makt över placeringen valde jag att ordna el-prisetiketter, hur de ska sättas upp på hyllorna och på borden och storlek på skyltar som ska visa var trädgårdsvaror finns. Jag har pratat lite med mina kollegor som har erfarenhet av att bygga nya kampanjer och de berättade att vi får alla varor som ska vara på kampanj endast en gång i början av kampanj perioden och igen vid andra kampanjanfall. Därför valde jag att vänta tills varorna är framme så att vi kan bestämma hur många och på vilket sätt vi ska ställa varorna. 

När jag tänker på marknadsföring så tänker jag direkt på internet, eftersom enligt vår nutid ,där alla använder sig av internet och sociala medier, är det lättast och mest effektivt sätt att nå just vår målgrupp. Därför tänkte jag att vi kan erbjuda kampanjer även på Lidl-plus appen som vår medlemmar använder för fler erbjudande och kampanjnotiser. Vi kan även dela ut kampanjbladen både till närliggande bostäder och sätta upp dem fram vid entrén. Vi kan även ordna den stora skylten som finns i parkeringen redan veckan innan för att peppa kunder att köpa varorna när de är på kampanj. 

Alla Kampanjer tar slut på söndag, även torsdagskampanjer, då butiker har nya kampanjer inför veckan efter.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Intro om min praktikplats

Genomförandet av kampanjen.