Del 3: Uppföljningen av trädgårdskampanjen

 Nu är kampanjen slut och vi ska titta på resultatet på närmare blick. Kampanjen har gått som vi hade förväntat oss och planerat, dock var det fler faktor som ägde rum just i vecka 10, då kampanjen pågick, som kunde lätt få kampanjen att misslyckas. Några av dem är väder, butikens placering och kundernas köpkraft vid tillfället. Väder spelar in eftersom dessa artiklar enbart används för trädgårdsarbete och detta arbete utförs främst när det är bättre väder, vilket också leder till att försäljningen ökar vid en bra väderlek. I detta fall var det en regnig period vilket sänkt Försäljningen kraftigt. Samtidigt är det vårt vilket betyder att folk påbörjar trädgårdsarbete och därför handlar dessa artiklar. Denna Lidl butiken ligger nära ett stort bostadsområde med hus vilket leder till att många är i stort behov av trädgårdsartiklar vilket har varit positivt för försäljningen.Sedan är det en ansträngt ekonomisk läge i världen vilket leder till att folk sparar in På dessa artiklar. 

Artiklarna var placerade i mitten av en gång och inga kunder gick förbi om de gick den naturliga kundvarvet även marknadsföringen i butik var bristfälligt. 

För försäljningen kunde enligt mig blivit bättre om Lidl dels hade valt att sälja dessa grejor under en vecka där det var sol men även om man hade placerat dem på ett sådant sätt i butiken så att kunderna såg dem mer naturligt Och tydligt. Däremot enligt butiken sålde artiklarna efter förväntan men de hade gärna sett en ökning. 


Det finns flera alternativ lösningar så som placeringen av varor och marknadsföringen i butiken av varan. Artikeln hade kunnat placerad Tydligare osynligare. Efter en vecka i butiken flyttade varorna till en gavel där de var mer synliga och då sökte försäljningen med ca 30 %

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Del 1: Planering inför gymnasiearbete

Intro om min praktikplats

Genomförandet av kampanjen.